انتصاب یک دانشآموخته مقطع کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی و مدرس دانشگاه در رشته نمایش به عنوان مدیر مجتمع فرهنگی زندهیاد سلمان هراتی در ساری یکی از هوشمندانهترین انتصابات «احد جاودانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران است. این نخستین بار بود که یک جوان روشنفکر و آگاه به امور فرهنگی و هنری به این مسئولیت رسید و بدیهی بود چشم همگان به نتیجه آن خیره بماند که آیا این انتصاب و گماردن یک جوان به چنین سمت دشواری به همراه دارنده امتیاز است یا مایه سرخوردگی و طعن و کنایه افراد میشود. ریسکپذیری جاودانی در انتصاب «محمد فضلی» و سپردن مسئولیت امور مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد مؤثر افتاد و مدیر جوان مجتمع فرهنگی و هنری ساری خیلی زود به همگان نشان داد که جسارت و درایت و تعهد یک مدیر شایسته را دارد و میتواند زمینه تحولات بهتر را فراهم کند.
پر واضح است که هنوز مجتمع فرهنگی هنری زندهیاد سلمان هراتی تا رسیدن به نقطه مطلوب یک مجتمع حرفهای راه درازی در پیش دارد. هنوز بودجه مناسب برای پیادهسازی همه آنچه که برای رسیدن به جایگاه شایسته مورد نیاز است تامین نشده و مجتمع آنطور که باید هنری و فرهنگی نیست، اما اتفاقی بزرگ رخ داده و مراحل آمادهسازی سالن اجرای نمایشی در حال انجام است که بهرهبرداری از آن به طور حتم یکی از افتخارات و رویدادهای بزرگ تاریخ تئاتر استان بلکه شمال کشور قلمداد میشود. معنی فارسیاش میشود «جعبه سیاه» یا به عبارتی «محدوده سیاه» و این، سالن اجرای نمایشی است با تمام امکانات مدرن روز به ویژه در سیستم نورپردازی برای اجراهایی همسنگ و همگام با تئاتر روز دنیا که مدرن یا پست مدرن یا تجربی و خلاق نامیده میشود. برای عزیزانی که ممکن است با اصطلاحات تخصصی آشنا نباشند شکل سادهاش میشود اینکه در این سالن نمایشهایی اجرا میشوند که بیشتر متکی بر اندیشه کارگردانی خلاق است؛ با دکورهایی انتزاعیتر و اصطلاحاً بیچیزتر! این درست که تمام کارگردانها باید خلاق باشند، اما کارگردانی در «بلک باکس» به حتم باید خلاقانهتر باشد تا مخاطب سختپسند را راضی نگه دارد.
این پروژه در طبقه سوم مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد ساری و در مساحت و بودجهای قابل توجه با ارائه پیشنهاد از سوی مدیر مجتمع به مدیرکل و دستور «احد جاودانی» به معاونت مالی و هنری برای بررسیهای کارشناسی و معرفی طراح و مجری به جریان افتاد و با وجود مقطعی و تدریجی بودن تزریق بودجه نسبتاً بالای آن، کارها با اجرای «داود ارسونی» از خوش نامان طراحی و معماری هنری و نظارت مدیرمجتمع، با دقت و ظرافتی خاص در حال انجام است و بدیهی است اگر بودجههای مورد نیاز به همین منوال و طبق تعهدات پیش رود در آیندهای نزدیک شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.
آنچه پیداست این که بودجههای عمرانی اداره کل کاهش یافته و مدتی است که از مرکز چنانچه باید تخصیص منابع خوبی صورت نمیگیرد، از شورای اسلامی شهر و شهرداری ساری که در سالیان اخیر یکی از مهمترین بازوهای اقدامهای فرهنگی و هنری در ساری و حتی در گستره استانی و کشوری بودند و نیز نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی به ویژه «علیاصغر یوسفنژاد» و نیز فرماندار ساری، انتظار میرود حتی اگر اعلام نیازی از اداره کل فرهنگ و ارشاد صورت نگرفت، هر یک شخصا پیگیر ماجرا باشند و در موضوع ورود کنند. به ویژه از استاندار مازندران انتظار میرود ضمن بازدید رسمی از روند اجرای این پروژه ماندگار، از اختیارات خود برای سامانبخشی این پروژه استفاده و دستورات لازم را صادر و حمایتهای خود را برای راهاندازی هرچه سریعتر این سالن تخصصی و معتبر دریغ نکند.
از این دست سالنها با این وسواس و دقت در ساخت و ساز به راستی در کشور کم داریم و به همین دلیل اجرای این پروژه را باید قدر دانست و برای تحقق اهداف عالی آن گام برداشت تا ساری نیز جزو شهرهایی در کشور باشد که میتواند همزمان پذیرای مخاطبان تئاتر در ۲ سالن مجزا و حرفهای در یک ساختمان باشد. چه زیباست وقتی تالار مرکزی هنر نیز که سالهاست کلنگ ساخت آن به زمین خورده و هنوز به بار ننشسته به این جمع افزوده شود. آن گاه به راستی دوران طلایی اجرای نمایش و جذب مخاطب رقم خواهد خورد. از دستوردهندگان و پیشنهادکنندگان و اجراکنندگان این پروژه ارزشمند هنری بسیار سپاسگزاریم.
نویسنده: افشین رشیدی نویسنده و کارگردان تئاتر
روزنامه همشهری ۱۳ آبان ۹۶